En kold vinter skaber muligheder for onlinehandel

En kold vinter skaber muligheder for onlinehandel

Året 2018 har været særdeles hårdt for de mange online webshops, der flere gange i år har været nødsaget til at regulere deres omsætningsmål, fordi e-handlen har været ringere end forventet. 

Og det kan ses nu, hvor mange både små og store webshops offentligt fremstår med meget skuffende og generelt katastrofale regnskaber for året. 

En af de helt store grunde til, at e-handlen generelt har været dårligere, end man havde forventet, er, at sommeren herhjemme har været utrolig varm. Og som resultat heraf har flere lagt e-shopping på hylden og nydt det gode vejr.

Læs med videre i artiklen, hvor vi kigger på, hvilke konsekvenser årets varme sommerhalvår har haft for både nationale og internationale onlineforretninger.

Store multinationale webshops styrtdykker i værdi

En af de nok mest klare indikatorer på, at året 2018 har været slemt skuffende, er, at flere multinationale webshops har måtte nedsætte deres selskabsværdi og genoverveje omsætningsbudgetter af flere omgange. 

Allerede i denne uge offentliggjorde ASOS, at deres skuffende regnskab på ingen måde levede op til forventningerne, og resultatet heraf var, at virksomhedens markedsværdi få dage efter var faldet med hele 43% - et enormt fald, der har kostet aktionærerne milliarder, og som har medført, at ASOS som handelsplatform får en meget mindre rolle sammenlignet med virksomhedens konkurrenter. Og det er ikke kun ASOS, der lider under dette pres. 

For med næsten samme resultat har virksomheder som Zalando nemlig også måtte udmelde, at årets resultat har været katastrofalt.

På sidelinjen sidder alle de mindre webshops, der selvfølgelig også har haft en markant nedgang grundet den varme sommer. Og selvom det kan være opløftende for disse, at store internationale spillere får færre markedsandele, er det også svært for disse ikke at kunne mærke effekten af, at handlen har været nedadgående.

Faldende online aktivitet går også ud over andre forretningsben

Udover at det har kunne mærkes på de store og små webshops, har en dalende onlineaktivitet hos forbrugeren også kunne mærkes hos andre internetbaserede forretningstyper. 

Casinosider såsom Netspil.dk har måtte tænke alternativt og kæmpe lidt hårdere om kunderne, og hos mange af de gaming-relaterede virksomheder har man oplevet en generel nedgang i aktivitetsniveauet.

Den kolde vinter vender skalaen

Men selvom 2018 har været en smule bedrøvende for de internetbaserede forretningsmodeller, kan man samtidig se frem til, at vinteren ser ud til at blive koldere end nogensinde. 

Og det er faktisk ikke helt ringe, da man i den forbindelse også kan forvente, at aktivitetsniveauet online vil stige. Med koldere vejr er det nemlig knap så overskueligt at skulle bruge tid i haven eller andre steder udenfor, og man vil som forbruger i højere grad ty til at søge ly den opvarmede stue foran kaminen med sin bærbar, tablet eller mobil i hånden.

Historisk er det da også den prognose, man ville stille i forbindelse med den kommende ekstra kolde vinter. Men man ved selvfølgelig aldrig, og hos de mange online webshops og andre forretningstyper kan man jo bare håbe.

Relaterede nyheder