Google lancerer ny betalingsløsning i Norden

Google lancerer ny betalingsløsning i Norden

Den amerikanske it-gigant Google, vil med deres nye betalingsmetode, Google Pay, konkurrere med betalingsløsninger som Mobilepay, Apple Pay, Dankortet og lignende.

Google vil udnytte deres øvrige ydelser og omfattende data, til at gøre det nemmere at betale i fysiske butikker såvel som på nettet.

Florence Diss, chef for Googles partnerskab i Europa, udtaler følgende til Berlingske:

“Tanken er at tilføre mere værdi end bare betalingen. Står du eksempelvis og skal tage metroen, så er tanken, at du via Google Maps kan få en notifikation i Google Pay om, at metroen er forsinket, og at du i stedet kan tage bussen”


Herudover informerer Google også om, at betalingsløsningen vil være helt gratis at benytte, både for forbrugere og banker.

Google udtaler at det er en del af deres strategi om indirekte indtægter.

Så selvom vi som forbruger ikke betaler noget direkte til Google for at benytte alle deres ydelser, giver vi dem stadig noget tilbage, i form af den værdi den massive mængde af data udgør.

Google lover dog, at de data, som de vil modtage i forbindelse med transaktioner, ikke vil blive benyttet til at målrette reklamer.

Berlingske har ligeledes været i kontakt med Jan Damsgaard, som udover at være professor også er leder af institut for digitalisering på CBS. Jan Damsgaard mener, at Google Pay, på trods af at der allerede findes mange veletablerede og velfungerende betalingsløsninger på markedet, formentlig vil kunne opnå relativt store markedsandele.

“Der er rigeligt med plads tile endnu en aktør. For forbruger er der ikke nogen omkostninger forbundet med at knytte endnu en betalingsløsning til deres kreditkort”
-udtaler Jan Damsgaard

Relaterede nyheder